
ANTROPOCEEN, DE MUSICAL
DYSTOPISCH ECO-TAINMENT OVER HOE DE MENS DE AARDE VERNIETIGT
Club Gewalt goes musical. Waarom? Omdat het nodig is.
Science made it official. We zijn met de hele aardkloot een nieuw geologisch tijdperk binnengelopen, waarin de mens de grootste invloed op de bovenste aardlaag vormt: het Antropoceen. And we = fucked. Antropoceen, de musical is een musical on steroids die het laatste wapen tegen deze ecologische crisis inzet: de complexiteit verteerbaar maken in een meeslepend epos met liedjes en dansjes.
In een wervelende opening-song waar Walt Disney een puntje aan kan zuigen, bezingt De Mens het prachtige Nederlandse natuurlandschap; de bloembollenvelden, de polders, de afsluitdijk. Maar dan breekt er ineens een dijk door die het prachtige lied ruw verstoort. Het is Oceaan, die de alarmbellenkomt luiden: grondstoffen raken uitgeput, klimaten kantelen, volgens de laatste berekeningen zijn binnen acht tot elf jaar de zogenaamde tipping points bereikt en David Attenborough heeft al een film gemaakt die afscheid neemt van onze geliefde Gaia. Met behulp van zijn nieuwe vrienden de Kwallen, zet De Mens zijn schouders eronder en begint te smijten met innovatieve eco-engineering. Maar is het genoeg om een apocalyps te voorkomen?
RECENSIES
“Experimentele ‘klimaatmusical’ spuwt feiten én beats”
” Club Gewalt duwt je met de neus op de feiten” … “Het collectief knalt van het toneel” … “deze klimaatmusical raast zeker nog wel door in je hoofd.” – NRC
Lees de volledige recensie hier.
★★★★ “Het performancecollectief gaat de klimaatcrisis te lijf met humor en relativering. Hoopvol? Geen idee. Kunstig? Absoluut.” – de Volkskrant
Lees de volledige recensie hier.
“Adembenemend”, “té veel” en “troostend” – De Groene Amsterdammer
Lees de volledige recensie hier.
“Club Gewalt gooit die musicalwetten omver en haalt de mens uit de schijnwerpers. Zo doet Antropoceen, de musical niet alleen meer recht aan de realiteit van de klimaatcrisis (…), maar laat ook zien dat de wijze waarop we verhalen vertellen niet afdoende is om de ecologische crises van vandaag te kunnen verbeelden.” – Theaterkrant
Lees de volledige recensie hier.
CREDITS
concept: Club Gewalt, performance: Loulou Hameleers, Robbert Klein, Suzanne Kipping, Gerty Van de Perre, Amir Vahidi, Lucas Schilperoort, muziek: Amir Vahidi & Robbert Klein, regie: Sanna Elon Vrij, co-regie: Marcel Sijm, tekst: Anne van de Wetering, tekstadvies: Joachim Robbrecht, vertaling: Mari Meyer, kostuumontwerp: Bas Kosters Studio, technische coördinatie: André Goos, geluid: Joris van Oosterhout, lichtontwerp: Vera Selhorst recording & mixing: Justin Schellekens, mastering: Alex Geurink, productie: Andrea van Bussel, tourmanager: Maaike Kuijken, zakelijke leiding: Rick Mouwen, campagne & artwork: MaartjeMerel, fotografie: Pim Top, communicatie en publiciteit: Pauline Ouwerkerk, met dank aan: HP Hulscher, Eric Magnée, scènefoto’s: Bart Grietens
In coproductie met O.
Met steun van: Fonds Podiumkunsten, gemeente Rotterdam, Fonds21, Stichting Bevordering van Volkskracht
SPEELLIJST
2 t/m 12 februari 2023 – DeLaMar West, Amsterdam
1 en 2 maart 2023 – Theater Rotterdam
3 maart 2023 – De Nieuwe Vorst, Tilburg
6 maart 2023 – Zwolse Theaters, Zwolle
8 maart 2023- Theater aan de Parade, Den Bosch